DET GRÖNA SKAFFERIET

 
Jag har nämnt det här förut, att något jag drömmer om är att bli egenförsörjande när det kommer till trädgården. Odla allting som jag behöver själv såsom potatis, grönsaker och plocka frukt rakt från träden. Det har alltid funnits i landet, men kanske inte i tillräckligt stor mängd. Men i år tänker jag satsa på det helt.
Den här boken, Det gröna skafferiet av Karoline Jönsson,  fann jag på bokrean och har knappt släppt den sen jag började läsa imorse. Den har inspirerat mig något otroligt, för den innehåller inte bara tips om odling och recept på vegetariska rätter. Hon tipsar också om hur man tex gör pulver av brännässlor, vegetabilisk mjölk och maskrosmarmelad. Det finns recept på lemonad och tips på hur du tar tillvara på saker från naturen.
Många minns säkert hur man odlade krasse som liten på fönsterbrädan, eller hur mormor bjöd på hemgjord saft. Så varför gör inte fler människor saker själva idag, från grunden? Som sylt, för exempel. Har vi helt enkelt blivit så bekväma att vi hellre går till affären? För mig känns det som att all kunskap om hur man klarar sig själv liksom försvinner mer för varje år, för att folk helt enkelt inte bryr sig då det är enklare att bara gå till Ica.
Under vintern har jag läst på mycket om hur man gör för att använda naturen på bästa sätt ( tex hur du gör din egen nyponsoppa eller torkar blommor och växter för te ) och i den här boken hittade jag ännu mer inspiration och idéer. Verkligen ett tips för den som vill klara sig själv och slippa alla gifter som finns i maten i affären idag.
 
 
 
 
bok - bokrea - boktips - ekologiskt - natur - naturligt - odla