CHOKLADRUTOR

 
Idag gör jag allt jag kan för att trotsa regnet och ovädret utanför, jag behöver komma i julstämning nu. Så jag sitter på golvet och slår in klappar medans hunden försöker sno tejprullen, spelar alla juliga listor jag kan hitta på spotify, letar igenom hela nätet efter passande klappar och byter påslakanen till ett par rödrutiga. Och ikväll ska jag nog bädda ner mig i sängen och ha maraton med Ensam hemma eller Nu är det jul igen.
Hur som helst, igår spenderade jag ett par timmar i köket och här är en av sakerna jag bakade. Dock gjorde jag en dubbel sats.


 
Ingredienser

1½ dl hasselnötter
100 g rumsvarmt smör
1½ dl strösocker
1 ägg
1½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
½ dl kakao


Sätt ugnen på 200 grader. Hacka nötterna. Rör smör och socker poröst i en skål, tillsätt sedan ägget. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao och rör sen ner blandningen i smeten. Bred ut smeten till en kaka, ca 25x30 cm stor, på en plåt med bakplåtspapper ( jag tog en vanlig ugnsform och la bakplåtspapper i, funkar lika bra ). Strö över nötterna. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter. Skär kakan i rutor innan den har kallnat.
 
 
 
 
bak - bakning - inspiration - inspo - jul - julbak - julklappar - julkänslor - mat - recept - tips - vardag
Skogsraah ☾

Mums!!

Janie

Men alltså låt ju hur mysigt som helst är nästan avundsjuk.