OM SKRIVKURSER

 
Min blogg har legat lite på lur, bara väntat och hoppats på att jag ska vakna till igen. Få tillbaka lusten att skriva igen, vilja skapa något större än mig själv. Vilja skapa något för andra, som får andra att känna och tänka ett steg längre. Med varma sommardagar vid sjön, tupplurar i hängmattan och en mängd färska bär så gick min kreativitet och la sig och glömde vakna upp i tid. Jag vill skriva, så himla gärna. Jag vill låta fingrarna smattra över tangentbordet och se svart på vitt, att det jag vill få ner i skrift inte alls är så dåligt ändå. Jag vill. Så himla gärna. Men jag har liksom fastnat någonstans på vägen. Jag ligger i hängmattan och sträckläser böcker av fantastiska författare och önskar att jag kunde få till något som ens är hälften så bra som den nötta boken jag har i min hand. Men när jag sen försöker gör jag samma misstag om igen, jag jämför min egna text med någon annans. Vilket man självklart inte ska, för hur kan du vara unik om du så hemskt gärna vill skriva likadant som någon?
Fast egentligen handlar det ju inte om det. Det man vill få till likadant, så som dessa fina författare före dig har lyckats med, är känslorna dom förmedlar genom ord. Gör jag det? Lyckas jag få personen som läser mina meningar att känna något som hon eller han inte kände innan personen snubblade över mina ord? Såna tankar fastnar i mitt huvud och sätter krokben för mig. Jag vill skriva, men ibland tar det bara stopp rakt av.

Jag har kikat runt lite på distanskurser för kreativt skrivande, för blivande författare etc. Jag hittade en som jag fastnade för, men den skulle betalas på en gång och höll "bara" på i åtta veckor. Jag känner att jag vill ha mer - ha längre tid att lära känna mitt eget skrivande, lära mig hur man fortsätter när hjärnan vägrar samarbeta. Om någon som läser detta har tips till mig så är jag otroligt tacksam över det. Kanske känner man någon som gått en kurs någonstans, kanske gick ens syster en kurs som hon var otroligt nöjd med? Inga tips är för dåliga för att delas, just nu vill jag bara ta det här skrivandet till nästa nivå. Och fortsätta uppåt.
författare - kur - kurs - novell - skriva - skrivet - text - tips