ETT BOKTIPS SOM BLIR TILL TRE

 
En bok som jag läste när våren blev till sommar, och som blev en av mina favoriter, är Det lilla bageriet på strandpromenaden. Jag älskade den, från början till slut, och slukade den lite för fort. När den tog slut kom en " men, vad nu då? " - känsla över mig. Ni vet, den känslan som kommer när man så gärna vill veta slutet men inte vill att det ska ta slut. Sen kom den andra boken om Polly ut, Sommar på strandpromenaden, vilken är den på bilderna nedan. När jag såg den så beställde jag den direkt ( med expresspost ). Jag gosade ner mig i hängmattan, åt vattenmelon och läste medan solen sken mig i ansiktet. Sen tog även den boken slut. Och jag har haft svårt för att hitta en ny som fångade mig lika bra. För ungefär två veckor sen, när jag beställde en sak till mamma på adlibris, såg jag den. Den tredje boken. Återigen beställde jag den så snabbt jag kunde och slukade den likaså. Så, vad tyckte jag om dom? Det är otroligt mysiga böcker som får dig att le, som en riktig feel good ska göra. Men den gjorde mig också riktigt ledsen ett par gånger, den första boken i synnerhet. Men jag tappade inte intresset för dom, jag slukade allihop. Den första förblir dock min favorit.
Så söker man en fin bok som sätter igång ens känslor och får en att vilja baka bröd - här är den. Läs, läs, läs! Annars är det en jättefin julklapp till bästa vännen, flickvännen eller mamma. Varför inte köpa alla tre och slå in dem tillsammans?
Slänger in en beskrivning av första boken också.

 Polly hade allt; eget företag, en fin bostad och pojkvän. En konkurs senare, tillfälligt boende hos sin bästa vän Kerensa, står hon där ensam och letar efter ett nytt hem. Hon flyttar in i en liten lägenhet ovanpå ett nedlagt bageri, på en tidvattensö. Där återupptar hon sitt största intresse och börjar baka igen och snart sprider sig doften av hennes nybakade bröd över hela strandpromenaden. Hon delar det med en skadad lunnefågelunge ( <3 ) och sina nyfunna vänner, Tarnie och hans besättning på en av fiskebåtarna. Hennes buttra hyresvärdinna driver öns bageri, men brödet blir sämre för varje år som går, och hon känner sig väldigt hotad när folk börjar föredra Pollys bröd över hennes. Fast besluten att nå dit hon vill, utan att trampa på någons tår, tar Polly små men lyckosamma steg framåt. Och när hon får kontakt med den hemlighetsfulle biodlaren Huckle och hans stormrike vän Reuben tar ett nytt kapitel i hennes liv sin början.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jenny Colgan - bok - boktips - det lilla bageriet på strandpromenaden - jul - julklapp - mys - tips