OCH GLÖM ALDRIG HUR FIN DU ÄR



Ni vet dom där dagarna då man inte är peppad på någonting alls, inte ens att gå upp ur sängen? Det här är en liten lista jag knåpade ihop med bra saker en kan göra, när livet känns lite för tungt och alla fina grejer känns ljusår ifrån dig. Det räcker med något litet, bara det får dig att le.
 
Se dina mest älskade filmer/serier från när du var barn ( tänk luftens hjältar, mumintrollen och räddningspatrullen, riktig nostalgi ).

Filmer i allmänhet. Jag vet att det låter kliché och sådär men ibland är det faktiskt perfekt läge att gosa ner sig i soffan och se sin favoritfilm ( helst med en stor skål glass i knät ). Och bäst är det med husdjuret bredvid.

Pyssla! Det finns massor av DIY bloggar att kika runt på, tex. Gör en drömfångare, måla krukor, skapa en ljusslinga.

Var kreativ. Känner du att du har inspiration så det räcker? Måla då. Ta fram akvarellerna och penslarna och gå loss bara.


Ta dig till närmaste blomsterbutik och vandra runt. Kläm och känn lite på fina plantor och välj vilka små liv som får följa med dig hem. Köp med dig en stor ormbunke, några söta kaktusar och succulenter och kanske någon doftande blomma eller två. Fyll fönsterbrädan med gröna blad, häng dom i amplar eller ställ en stor palm vid sängkanten. Själv älskar jag växter, och kan vandra runt i butiker och trädgårdar lite för länge för vissa. Oftast får jag med mig ett par plantor för mycket också, men vad gör det? Älskar känslan av att bo i en djungel.

Ta en cykeltur och fyll korgen med fina blomster att fylla vaser och kannor med. Tjuva ett par blåklockor av grannen eller knipsa av några rosor i parken. Och om du vill, varför inte pressa några blommor? Det blir både vackra tavlor och fina bokmärken ( men då måste du också plasta in det sen ).

Sortera i garderoben. Jag håller med, det låter inte alls särskilt kul. Men tyvärr behövs det ju och när man väl är igång så går det oftast av bara farten. Sortera ut sånt du aldrig använder. Sånt du impulsköpte på rean, sånt som krympt eller är för litet, sånt du växt ur, sånt du aldrig tyckt har suttit särskilt bra ( trots att dockan i affären rockade den looken totalt ), sånt du råkat köpa fel. Sälj, byt, ge bort. Gör plats för nytt och fint


Ta en tur någonstans. Du behöver inte åka långt, men bara åk en sväng. Ta med dig en picknick-korg, en fin bok och koppla bort dig själv från världen en stund.

Ring en vän. Fråga om ni ska ses, ta en fika, prata ikapp om livet eller kanske laga en middag ihop lite spontant sådär. Det behövs mer spontana grejer i vardagen.


Lär dig laga någon ny maträtt, något du velat prova på länge. Och låt det ta tid ( och ha favoritmusiken på i bakgrunden ).

Baka. När jag är nere och behöver muntra upp mig själv eller bara är allmänt sötsugen och vi inte har något gott hemma så är en riktigt kletig kladdkaka mitt säkra kort. Men äppelpaj eller morotskaka går ju också fint. Men varför inte prova något nytt, när du ändå har tid? Googla runt lite, kolla i kokböckerna som bara står i hyllan i köket. Hitta något spännande, ta kanske en snabb tur till ica och sätt bara igång sen. Och bjud någon du tycker om.




Är vädret grått och trist kanske man inte har största lusten att gå utanför dörren. Men ta en sväng i skogen och bara andas.

Ta dig till närmaste sjö ( eller havet om det är närmre ). Ligg på klippan med en bok i handen, lyssna på fåglarna och ta ett dopp då och då. Och ta med dig något gott att äta, som vaniljbullar och hallonsaft i en termos.


Hitta ett riktigt mysigt café ( tänk lite 60-tal med blommönster, stearinljus och p3 på radion ), gärna med soffor eller fåtöljer att sitta i. Beställ lite för mycket goda saker, alla behöver unna sig då och då. En bit prinsesstårta, en kanelbulle, några chokladbollar och en stor muffins kanske. Gillar du att skriva? Ta med dig datorn och skriv av dig. Eller, om du är som jag, kanske föredrar att skriva för hand i fina anteckningsböcker. Köp en bok på vägen dit, kanske finns det någon som du längtat efter att läsa men inte velat köpa än? Gör det. Det finns ett citat av Tove Jansson som går såhär;
 One summer morning at sunrise a long time ago I met a little girl with a book under her arm.
I asked her why she was out so early and she answered that there were too many books and
far too little time. And there she was absolutely right.
Och det stämmer verkligen.

Snöra på dig löparskorna och spring en runda. Cykla. Simma ett par längder. Och känn dig bäst i världen efteråt.



Läs. Kryp upp i sängen, gör ett berg av kuddar att luta dig mot och göm dig under täcket hela dagen. Ibland behövs såna dagar också.

Hitta ny musik. Eller gammal ( fast enligt mig mycket bättre ) musik från 60-70-80-talet. Kolla igenom spotify efter bra spellistor eller skapa flera nya.

Ta en loppisrunda. Flertalet är ju ändå inomhus ( eller har både inne och ute del ), så ta dig tid och kika runt bland alla prylar. Vasen du precis fyndade för en femma, tänk den gamla damen som för längesen sparade ihop pengar för att köpa just den. Eller den gamla, lite halvrostiga, hammaren du köpte för att ha som prydnad, tänk mannen som spenderat timmar med att använda den. Tänk vilken historia sakerna har, egentligen. Dom flesta vill kanske bara göra ett fynd eller två men själv går jag runt och drömmer mig bort och fantiserar ihop hur det kanske såg ut förr ( även om jag också älskar att fynda ett par fina ting, såklart ).





Har du semester eller ett par lediga dagar att se fram emot? Campa. Köp dig ett litet tält, någon engångsgrill om du inte orkar göra upp eld själv ( gasolkök är dock mycket smidigare faktiskt ), bunkra upp med kakor och hitta någon mysig plats. På ett berg, vid en sjö i skogen, vid havet. Kolla på kartan vart det finns vackra platser i närheten. Ta med dig pojkvännen, vännerna, hunden eller ta en paus från allt och åk själv.

Köp en bra tidning, lägg dig i hängmattan eller hammocken. Andas. Och kanske sov en stund.

• Umgås med dina föräldrar. Prata, fika, laga middag ihop, gå en lång promenad, spela brädspel, åk på utflykt till platser ni ofta besökte när du var mindre.


Ha en " jag-dag ". Borsta igenom håret ordentligt, ta en lång dusch eller ett bad ( här tar varmvattnet slut efter 15 till 20 minuter så ni som kan, unna er! ), gör en ansiktsmask, raka benen, skrubba kroppen, lägg i en hårinpackning, måla naglarna, färga ögonbryn och fransar, fila fötterna, ta på lotion och din bästa bodybutter. Helt enkelt, ta dig tid att göra dig fin och känna dig fräsch. Inte för att få honom att se dig, gör det för dig. För att få känna dig finast och fräschast i världen.

Åk och umgås med dina far/mor-föräldrar. Lyssna på alla häftiga historier dom har att berätta, lär dig laga familjerecept med mormor eller hjälp farfar i trädgården.

Gör om hemma. Du behöver inte slänga ut allt och köpa nytt, ibland räcker det med att möblera om. Kanske ett par nya växter till köket eller äntligen hitta den perfekta lampan till sovrummet? Ta en loppisrunda med en vän, du lär hitta något. En ny vas till snittblommorna ( eller ännu bättre, en bukett vildblommor ), fina koppar att dricka te ur, gamla vinyler som doftar 70-tal, virkade dukar, amplar ( tänk en ormbunke eller murgröna i det, kanske i badrummet? ), skålar som du kan ha smycken i, spetsgardiner, brickor, bonader i makramé, lådor, snäckor, prydnadssaker.
Och glöm inte att sakerna inte behöver användas till just det som dom gjordes för, bara fantasin stoppar dig.



Bilderna är det inte jag som har tagit, dom kommer ifrån min tumblr som kan hittas här.
Mumin - Mumintrollen - Tove Jansson - bad - bada - bak - bakning - hav - havet - kärlek, - list - lista - mat - pepp - peppande - recept - sjö - skrivet - sommar - tält - tälta - tänkvärt
Lovisa (wildisland)

Åh! Vilket bra inlägg! Superhärligt!

Svar: Åh, tack så jättemycket! :)
Miriam

ajlimullersandvik.blogg.se

perfekt lista, jag gillade så gott som alla punkter! Förutom att jag inte blir glad eller rofylld av musik, märkligt nog. Har det hellre tyst eller filmbrus :D Jag såg mumin senast igår, när jag hade det så tungt.

sv: Tack för tips om concealer! Paletten verkar underbar, vill man ha det naturligt tar man bara ett eller två drag, mer färg så bygger man upp mer bara :D

Svar: Åh tack, är glad att du gillade den! Förstår dig där också, vissa dagar så stressar musik bara mig på något sätt haha :)Älskar muminserien, köpte en stor box med alla avsnitt förra året. Det är nog ett av dom bästa impulsköp jag har gjort ^^
Hoppas du har haft en bättre dag idag i alla fall? Kram ♥
Miriam

Julia

en sån dag har jag haft idag, kollade på film hela dagen :D

josephine Asplund

Hoppas du får en fin helg! Kram<3

Svar: Åh detsamma, kram! <3
Miriam

MALIN

Vilket underbart inlägg! Såååå fint! Kram

Svar: Men åh, vad glad jag blir att du gillade det! Kram på dig ♥
Miriam

Gabriella

Jättebra inlägg!! Kram på dig

Svar: Åh, tack så jättemycket! Kram ♥
Miriam

Susana

Sv: ja det tycker jag också! Så himla fint.


Vilken bra lista, när jag känner mig deppig brukar jag sätta på bra musik och baka med min son det är alltid upplyftande. Annars funkar en promenad med musik i öronen bra också.

Svar: Åh verkligen, har jag en riktigt dålig dag så brukar jag börja den med att baka och senare mot kvällen ta en lång promenad med hunden :)
Miriam

Sarah

Ja älskar o va i blommaffärer, kolla blommor o plantera o sånt :)

Svar: Åh, visst är det härligt! Kan gå runt i evigheter och välja blommor :)
Miriam

Alice

Åh, så himla bra lista, ska verkligen komma ihåg de här tipsen, tack! :D

Svar: Men åh, tack! :D Hoppas dom hjälper på gråa dagar ♥
Miriam

Alice

Så härligt inlägg 💕

Svar: Åh tack! ♥
Miriam

Hanna

Verkligen super bra! :D

Svar: Åh tack så jättemycket! :D
Miriam

Malin

Jättebra tips verkligen! Ska absolut dra nytta av dem under semestern :)

Svar: Åh tack! Hoppas dom hjälper lite på gråa dagar :)
Miriam

Julia

så kul att läsa

Svar: Härligt, glad att du gillade det! :)
Miriam

trisiaa

Åhh vilket superhärligt inlägg!!

Svar: Men åh, tack så himla mycket! ♥
Miriam

JoJo

åh vilken bra feel-good-lista! :D

Svar: Tack så jättemycket! ♥
Miriam

Josefine

Så bra!

Svar: Men åh, tack! ♥
Miriam